המדריך השלם למתחילים לבניית בית חכם מבוסס Smartthings
top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תOmri Alcobi

המדריך השלם למתחילים לבניית בית חכם מבוסס Smartthings

המדריך מיועד למתחילים, מתכנני שיפוץ ולרוכשי דירות שרוצים לשדרג את הבית שלהם לבית חכם.

תקבלו כאן הסבר בשפה פשוטה כיצד להתחיל ולתכנן בנייה של בית חכם בפלטפורמה המומלצת בעיניי - Smartthings, בשילוב עם העוזרת הקולית של Google.

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו למדריכים נוספים - לחצו כאן


המדריך יתעדכן בצורה רציפה ויתוקן במידת הצורך, אנא פנו אלינו אם משהו לא עובד, לא ברור או לא מדויק.

לקבלת הצעת מחיר לבית החכם שלכם - השאירו פרטים לנציג או שדברו איתנו בפייסבוק.


תהנו!

צוות Omri's House


תוכן עניינים:


קודם כל, מה זה Smartthings?

סמארטינגס (SmartThings Inc) היא חברת טכנולוגיה אמריקאית שבסיסה במאונטיין ויו, קליפורניה. החברה מייצרת רכזת בית חכם המכונה לעיתים "האב" או "בקר". נכון להיום, Samsung הינה מחזיקה בבעלות Smartthings אך הרכזת עצמה מיוצרת ע"י חברת Aeotec. הפלטפורמה של Smartthings כוללת אפליקציה ורכזת בית חכם פיזית (האב). לרכזת אנחנו מחברים את כל החיישנים ומכשירי הבית החכם שלנו והיא מאפשרת לשלוט עליהם ולגרום להם לעבוד בצורה אוטומטית בעזרת רוטינות ואוטומציות.


מושגים רלוונטיים בשפה פשוטה


לפני שנכנסים לעולם הבית החכם יש להכיר מספר מושגי בסיסיים, ממליץ לעבור עליהם לפני המשך קריאת המדריך.

*חשוב להבהיר שהמושגים הרשומים הינם בשפה פשוטה להבנה ולא "מדויקים". מטרתם להעביר את המסר לקורא שאינו בעל ידע מקצועי או טכני ולחבר אותו למושגי הבסיס של עולם הבית החכם.


· פלטפורמת בית חכם - התוכנה והרכזת אשר ינהלו את הבית החכם שלך ויאפשרו לכל המכשירים "לדבר" אחד עם השני. לדוגמא Smartthings

· אסתי, רכזת, האב, ST - מדובר בשמות רבים לאותו מכשיר - הרכזת שלSmartthings. חשוב לציין שללא הרכזת, מוצרי הבית החכם שלהם לא יוכלו "לדבר" אחד עם השני. רכזות נוספות פופולריות בשוק - Hubitat, Tuya, Xiaomi/Aqara, לכל אחת יתרונות וחסרונות למול שאר החברות ואפליקציה אחרת ממנה מנוהל הבית החכם.


· פרוטוקול תקשורת - "השפה" שבה מדברים המכשירים החכמים בביתך האחד עם השני. מי שמתפקד כמתורגמן למעשה הוא רכזת הבית החכם אשר גורמת למוצר שמדבר "Zigbee" (סוג של פרוטוקול תקשורת) לדבר עם מוצר שמדבר "Wifi". לדוגמא, בעזרת רכזת הבית החכם של Smartthings ניתן להגדיר באפליקציה שחיישן התנועה של Xiaomi שמדבר זיגבי, ידליק את המנורה שלYeelight שמדברת Wifi. חשוב לציין שמוצרים ש"מדברים" זיגבי/זי-ווייב ידרשו רכזת לטובת חיבורם לבית החכם. לעומתם מוצרי Wifi אינם דורשים רכזת ברוב המקרים.

· אוטומציה/רוטינה - התניה שאנו מגדירים בפלטפורמת הבית החכם שלנו, דוגמת Smartthings. התניה לדוגמא - אם __ נפתח/נסגר/זיהה תנועה/זיהה פתיחת דלת/זיהה לחיצת כפתור אז תדליק/תכבה מכשיר חשמלי כלשהו. התניות לדוגמא - אם דלת הכניסה נפתחה, הדלק את האור בכניסה. אם הגיעה השעה 7:00 בימים ראשון עד חמישי הפעל את שואב האבק. אם יצאתי מהבית כבה את כל האורות. והאפשרויות עוד רבות..



· מודול - זה למעשה רכיב חשמלי היושב בתוך הקופסאות שבקיר מאחורי המתגים. באמצעות חיבור המודול (ע"י חשמלאי) נוכל לשלוט על המתג דרך רכזת הבית החכם. לדוגמא, Shelly הפופולרי הוא מודול Wifi. המודול מאפשר שליטה מקומית (עם המפסק הפיזי בנוסף לשליטה החכמה מאפליקציה/מהעוזרת הקולית) בשונה מנורה חכמה (הדורשת שהמפסק יהיה כל הזמן דולק). אני אישית ממליץ על מודולים זיגבי מכיוון שזה פרוטוקול התקשורת המועדף עליי.

· קו אפס - קו זה נדרש ע"מ לדווח חזרה על מצב המודול. הוא נדרש עבור כל סוגי המפסקים (דימר, מפסק אור, מפסק מחליף, לחצני תריס, דוד וכ'ו) . צבע החוט הוא כחול, אין חוט כחול במפסק אז אין אפס. במידה ואין אפס אבל עדיין רוצים להתקין מודול, ניתן גם בקופסאות ביקורת וגם בארגזים של מנועי תריסים.

· בקר - מכשיר חשמלי שמאפשר שליטה על מוצרים אחרים, לדוגמא בקר IR. הבקר משתמש בIR ושולט על מכשירים אחרים שנשלטים בצורה הזו (כמו טלוויזיה, מזגן וכדומה). הבקר למעשה לומד את השלט ששולט על המוצר ומאפשר שליטה כמו שלט רגיל שמתופעל דרך האפליקציה של הבקר. בקר IR לדוגמא - Broadlink


· חיישן תנועה - זהו רכיב הפועל על סוללה ומאפשר זיהוי של תנועה. החיישן ניתן לחיבור לרכזת בית חכם ובכך כל פעם שמזוהה/לא מזוהה תנועה ניתן לגרום למכשיר חכם מסוים שמחובר לרכזת להידלק/להיסגר. בנוסף, ניתן לחבר את החיישן למערכת אזעקה ולהתריע על תזוזה חשודה כאשר המערכת "דרוכה". חיישן מומלץ - אקארה.

· חיישן דלת - זהו רכיב הפועל על סוללה ומאפשר זיהוי של פתיחת דלת. החיישן במצב הסגור שלו נמצא בצמוד למגנט קטן שמגיע עם החיישן. כאשר החיישן אינו מול המגנט (דלת פתוחה) הוא מראה מצב פתוח וכאשר הוא מול המגנט הוא במצב סגור. החיישן ניתן לחיבור לרכזת בית חכם ובכך כל פעם פתיחה/סגירה של דלת/חלון ניתן לגרום למכשיר חכם מסוים שמחובר לרכזת להידלק/להיסגר. בנוסף, ניתן לחבר את החיישן למערכת אזעקה ולהתריע על פתיחת דלת כאשר המערכת "דרוכה". חיישן מומלץ - אקארה.

· חיישן רטיבות/עשן/גז - אלו רכיבים הפועלים על סוללה והם מבצעים זיהוי של נוכחות מים/עשן שריפה/דליפת גז. החיישנים מתחברים למערכת האזעקה ומתריעים כאשר מזוהה סכנה. גם כאן, אני ממליץ על שיאומי/אקארה - חיישן עשן, חיישן רטיבות.



· דיוייס הנדלר, DH ,Device handler - זה למעשה קטע קוד שמישהו פרטי יצר על מנת לחבר מוצר חשמלי שבמקור לא מתחבר לSmartthings אך בעזרת הקוד הוא כן יכול. את מקטע הקוד מזינים דרך ממשק IDE. ראו מדריך כיצד להוסיף DH.

· ממשק גרובי, IDE - זה למעשה פאנל הניהול של Smartthings שבה מתאפשר לראות את כל הפרטים אודות הבית החכם שלכם, להוסיף מכשירים, להוסיף DH, לראות היסטוריית שימוש ועוד ועוד. על מנת שנוכל להשתמש במוצרי Smartthings ובפאנל הניהול עלינו לפתוח חשבון Samsung.

· זיגבי/Zigbee - פרוטוקול תקשורת שהוא אינו Wifi (ולכן אינו דורש חיבור אינטרנט לטובת תפעולו). חשוב לציין שלא כל מכשיר "מדבר" בפרוטוקול תקשורת זה. המכשירים שמחוברים לזיגבי ידרשו לטובת הפעלתם רכזת/האב על מנת שיוכלו לדבר עם מוצרי בית חכם נוספים כמו מנורות, מזגן וכדומה.

· זי-וייב/Z-Wave - פרוטוקול תקשורת שהוא אינו Wifi (ולכן אינו דורש חיבור אינטרנט לטובת תפעולו). . חשוב לציין שלא כל מכשיר "מדבר" בפרוטוקול תקשורת הזה. לפרוטוקול התקשורת יש תדרים שמתאימים לאירופה ולארה"ב, אני אישית מעדיף תדר אירופאי וכך גם יהיו כל מוצרי הזי-ווייב שאני ממליץ עליהם. כמו בזיגבי, גם מוצרי זי-וייב דורשים האב.

· רפיטר - זה למעשה מגדיל טווח קליטה של פרוטוקולי התקשורת השונים. רפיטר ידרוש חיבור קבוע לחשמל. לדוגמא, שקע חכם של שיאומי שעובד בפרוטוקול זיגבי, יהווה מגדיל טווח למוצרים שעובדים עם זיגבי.

·הום אסיסטנט, HA, Home assistant - פלטפורמת בית חכם נוספת הדומה במטרתה לרכזת של Smartthings. קצת יותר מאתגרת למתחילים אך מאפשרת הרבה יותר גמישות ביצירת אוטומציות ומאפשרת חיבור של יותר מוצרים ושירותים לבית החכם.

· עוזרת קולית - גוגל אסיסטנט, אמאזון אלכסה, סירי של אפל, ביקסבי של סמסונג, כולן עוזרות קוליות שמאפשרות לשלוט בבית החכם בצורה קולית דרך רמקול ייעודי או דרך הפלאפון. Smartthings מאפשר לכל המוצרים שמחוברים אליו להיות מחוברים גם לעוזרות הקוליות הנ"ל.

· אקו דוט - רמקול שהוא למעשה מכיל את העוזרת הקולית של אמאזון - אלכסה. בעזרתו ניתן לתפעל את הבית החכם בצורה קולית.

· אקו שואו - רמקול מובנה במסך המכיל את העוזרת הקולית של אמאזון.

אקו דוט 3 ו-4, רמקולים חכמים המכילים את העוזרת הקולית אלכסה

· גוגל נסט מיני - רמקול שהוא למעשה מכיל את העוזרת הקולית של גוגל - גוגל אסיסטנט. בעזרתו ניתן לתפעל את הבית החכם בצורה קולית. אפליקציית ניהול הבית החכם של גוגל נקראת Google Home.

· גוגל האב - רמקול מובנה במסך המכיל את העוזרת הקולית של גוגל.

הרמקולים החכמים המכילים את העוזרת האישית גוגל

·איפטטט, IFTTT - אפליקציה אשר מאפשרת שליטה רחבה יותר בבית החכם על ידי כך שמאפשרת לשירותים שונים שאינם יכולים לתקשר אחד עם השני לעשות זאת. למשל, לוח השנה של גוגל עם Smartthings - כאשר מגיע זמן של רבע שעה לפניהדלקת נרות בשבת (מופיע לי ביומן) אלכסה כורזת שנכנסת השבת ומזכירה להדליק נרות. חשוב לציין שהשירות בתשלום וניתן לעשות 3 אוטומציות חינם פר משתמש.

וובקור, Webcore - זוהי אפליקציה חכמה (Smartapp) שניתן להתקין בSmartthings (דרך הIDE) ומאפשרת גמישות הרבה יותר משמעותית בביצוע אוטומציות. מדובר בכלי חזק מאוד שמאפשר לנו ליצור כמעט כל אוטומציה שנרצה. חשוב לציין שהאפליקציה הנ"ל דורשת קצת יותר ידע טכני לעומת התפעול הפשוט של האפליקציה הראשית של Smartthings.

· הום מוניטור, STHM - זוהי מערכת האבטחה המובנית של Smartthings, המערכת מרכזת בתוכה את כל החיישנים והמצלמות הרלוונטיות בבית החכם. ניתן בקלות "לדרוך" את המערכת כאשר אנחנו ישנים או מחוץ לבית (ולהפעיל סירנה/התראה טלפונית במידה ומזוהה תנועה חשודה או סכנה) ונטרולה כאשר אנחנו בבית.


מאיפה מזמינים את הרכזת?

אני ממליץ להזמין את הרכזת מאתר Vesternet האמין והמצוין. המוצר נשלח לישראל. לינק לרכישה - https://bit.ly/3rOf9p8



הרכזת הגיעה. איך מתחילים?

· ראשית, יש לפתוח חשבון Samsung, אם אין צרו חשבון כאן - #https://account.samsung.com/accounts/v1/ST/terms

· לאחר מכן, יש להוריד את אפליקציית Smartthings

· הרכזת דורשת חיבור לחשמל וניתן להשתמש בכל מטען פשוט עם חיבור USB. בנוסף, ניתן לחבר את הרכזת לכבל אינטרנט ישירות אם ישנה אפשרות. לאחר חיבור הרכזת לחשמל, פתחו את אפליקציית Smartthings.


לאחר מכן:

לחצו על סימן ה- + בצידו הימני של המסך

לחצו על Device

לחצו Scan nearby בצידו הימני של המסך

לאחר מכן האפליקציה תוסיף את הרכזת ותקושר אליה.



התקנתי, מה עכשיו?

עכשיו למעשה יש לכם את האפשרות לחבר המון מוצרי חשמל וחיישנים ולשלוט עליהם דרך האפליקציה, גם מחוץ לבית! אפשר להדליק את האור / את הדוד / את המזגן מהדרך הביתה. בנוסף, תהיה לכם את האפשרות לשלוט על המוצרים שלכם אוטומטית בלי שתעשו כלום בעזרת חיבור חיישנים (כמו חיישן תנועה, חיישן דלת, נזילות, עשן, גז). מה הכוונה אוטומטית? למשל כאשר תיכנסו לשירותים, התאורה תידלק אוטומטית (בעזרת חיישן התנועה) ותיסגר אחרי זמן מסוים. כאשר גלאי העשן יזהה שריפה הוא יתריע לכם בפלאפון ויפתח את התריס החשמלי וכאשר תצאו מהבית, השואב יתחיל לעבוד והאורות יסגרו.


נשמע טוב! עכשיו איך אני מחבר מוצרי חשמל וחיישנים לאפליקציה של Smartthings?

אני מסווג את מוצרי החשמל ל-3 קטגוריות מבחינת דרך החיבור לSmartthings:

1. מוצרים חכמים המתחברים ישירות לרכזת Smartthings דרך הוספה באפליקציה. על מנת לחבר מוצר ישירות דרך האפליקציה, כנסו לתפריט בצד שמאל למעלה, לאחר מכן לחצו על Devices, לחצו על סימן הפלוס בצד ימים למעלה ותחברו את החברה שאת המכשיר שלה אתם רוצים לחבר ל-Smartthings (לדוגמא IKEA).

מוצרים לדוגמא המתחברים בשיטה זו (ישירות דרך האפליקציה):

נורות איקאה ו-Yeelight, מערכת השקייה Rachio, מודול מתגי תאורה Shelly, בקר IR Switchbot, שליטה במיזוג Sensibo, שקע חכם של Sonoff ומנעול חכם של Danalock.


2. מוצרים חכמים המתחברים לרכזת דרך Device handler (DH) -

מה זה DH? זה למעשה קטע קוד שמישהו פרטי יצר על מנת לחבר מוצר חשמלי שבמקור לא מתחברים לSmartthings אך בעזרת הקוד הוא כן יכולים. תוכלו לראות במדריך כאן כיצד להתקין מכשיר חשמלי/חיישן בעזרת DH.

מוצרים לדוגמא המתחברים בשיטה זו (בעזרת DH): חיישנים של שיאומי/אקארה, שקע חכם שיאומי, גלאי עשן וגז של שיאומי וכפתור אלחוטי של שיאומי


3. מוצרים חכמים המתחברים בצד שלישי דרך אלכסה (דורש התקנה של האפליקציה של אלכסה בלבד) - לדוגמא השואב הרובוטי של שיאומי, מתחבר ישירות לאלכסה ולא לSmartthings, בעזרת "טריק" קטן נוכל לחבר אותו גם לSmartthings.

מוצרים לדוגמא המתחברים בשיטה זו (בעזרת מתג וירטואלי של אלכסה):

מוצרי שיאומי דוגמת מטהר אוויר, שואב אבק Roborock, בקר IR broadlink pro, מתג דוד Switcher, דיפיוזר Blitzwolf ומצלמה של שיאומי. להורדת האפליקציה של אלכסה - http://bit.ly/Alexadwn

למדריך כיצד לחבר מכשיר חשמלי דרך אלכסה (נקרא מתג וירטואלי) - http://bit.ly/alexavrtlswtc


כאשר חיברנו את מוצרי החשמל, החיישנים והרכזת שלנו לאפליקציה, אנחנו יכולים להתחיל לשחק.


איך מתחילים?

פתחו את התפריט באפליקציה (צד שמאל למעלה במסך הראשי) והתחילו לבנות את ביתכם החכם. ראשית, היכנסו ללשונית Rooms והגדירו את החדרים בביתכם והוסיפו את המוצרים החכמים לחדרים המתאימים.

לאחר מכן, היכנסו לRoutines. פה בעצם אתם בונים את הבית החכם שלכם שמתאים לצרכים שלכם.

לדוגמא, תוכלו ליצור התניות (IF) שכאשר הם יתרחשו תוכלו לממש את התנאי עצמו (THEN). לדוגמא – כאשר חיישן דלת הכניסה לבית נפתח, האור בכניסה ובחדר המדרגות יידלק.

לאחר שהגדרת כמה רוטינות מעניינות, היכנסו לScenes, זה למעשה סצנות שאנחנו מגדירים שיכולות להתרחש בלחיצת כפתור. לדוגמא - אני יצרתי סצנת Movie Time. כאשר אני לוחץ על הסצנה שיצרתי בSmartthings כל האורות בסלון כבים, סטריפ המנורות שמאחורי הטלוויזיה נדלק בצבע כחול והווילונות נסגרים.


איזה מוצרי בית חכם נוספים כדאי לרכוש להתחלה?

אני אישית ממליץ לקנות מספר חיישנים - חיישן תנועה, חיישן דלת וחיישן רטיבות ולהתחיל להשתמש בהם. החברה המומלצת ביותר בעיני היא שיאומי, מניסיוני הם הכי הכי טובים מבחינת עלות-תועלת). אפשר גם לרכוש את ערכת המתחילים של Aqara הכוללת גם את הרכזת שלהם ומספר חיישנים נוספים.

בנוסף, ניתן לרכוש מודול/מתג/נורה חכמה (נורה של איקאה / מודול זיגבי כלשהו) וכמובן שקע חכם (Xiaomi למשל). מוצרי חובה נוספים הם בקר IR (דוגמת ברודלינק, Switchbot), עוזרת אישית (גוגל מיני / אקו דוט), סטרימר ומצלמת אבטחה (Arlo, Smartthings).

מכאן השמיים הם הגבול, כל דבר בביתכם יכול להפוך לחכם - תריסים חשמליים, וילונות, דוד, מזגן, שואב אבק, אהילים, גופי תאורה, מאווררים, מטהרי אוויר, טלוויזיות וכ'ו וכ'ו...


מי שרוצה ניתן להזמין את המוצרים דרכנו - דברו איתנו


איזה הכנות אני צריך לעשות לבית חכם לפני מעבר דירה או שיפוץ מתוכנן?


חשוב לציין שכל עבודה טכנית, בעיקר בחשמל דורשת איש מקצוע המוסמך לבצעה. ניתן לפנות אלינו לתיאום איש מקצוע לביצוע ההתקנות - דברו איתנו.


תקשורת

ראשית, יש להחליט על מיקומו של ארון התקשורת בביתכם (עדיף מקום מרכזי, לא בממ"ד) בו ישבו המודם והראוטר לחיבור לאינטרנט, רכזת הבית החכם, שרת מדיה/אחסון, אל פסק וכ'ו. תכננו מראש היכן אתם רוצים מצלמות, טלוויזיות ומוצרים נוספים הדורשים חיבור חוטי לאינטרנט על מנת לבצע השחלות מראש מארון התקשורת למכשירים הרצויים. חשוב לשים לב - ממליץ לפחות על לפחות 6 שקעים בארון התקשורת, תמיד צריך יותר. בנוסף, נושא האוורור - יש לדאוג שארון התקשורת יהיה מספיק גדול להכיל את כל המכשירים שלכם ומאוורר מספיק מכיוון שהמכשירים הנ"ל פולטים חום.

לאחר תכנון ארון התקשורת, יש להחליט לאיזה פרוטוקול תקשורת תרצו להיצמד בבית החכם וכל תוכלו להחליט איזה רכזת ומוצרים חכמים לקנות. אישית אני ממליץ על זיגבי – זמן תגובה מהיר, לא מעמיס את מוצרי הבית החכם על הוייפיי, ללא חששות מקרינה מיותרת כתוצאה מחיבור מכשירי וייפיי נוספים.


תאורה ותריסים

1. קו אפס - יש להשחיל קו אפס לכל מפסקי התריס והתאורה בביתכם. לדעתי אם כבר עושים שיפוץ/עוברים דירה שווה לעשות את זה. רוב המתגים והמודולים הפופולריים דורשים קו 0, למרות שיש כאלה שעובדים גם ללא.

2. מפסק מחליף - למי שיש מפסק מחליף, יש לדאוג שיהיה פאזה ואפס בשני הצדדים.


3. קופסאות מפסקים - יש להימנע מיותר משני מתגים מכאניים לקופסה (במידה ותרצו להשתמש במודולים מאחורי המתגים). בנוסף, יש להימנע משילוב של מתג תאורה ותריס באותה קופסה, עדיף 2 נפרדות. יש להשתמש בקופסאות גוויס עומק ירוקות (74 ממ) ולא כתומות, עדיף קופסאות 3 מקום (במידה ותרצו מתגי טאצ' בעתיד).



מדיה ואבטחה

4. נקודות תקשורת - יש למשוך כבלי תקשורת cat6 מארון התקשורת לכל נקודות הטלוויזיה, מחשב, קונסולה, שרת מדיה/אחסון, מצלמות אם רוצים וכדומה.

5. רמקולים - יש לדאוג לנקודת חשמל קרובות עבור רמקולים (רמקולים בתקרה, סאבוופר, סאונדבר).

6. נקודות חשמל - מכשירי המדיה אצלי תופסים הרבה שקעים - הרמקולים והמסכים של גוגל ואלכסה, קונסולות משחק אקס בוקס ופלייסטיישן, סטרימרים, רמקולים, מחשבים וכ'ו בגלל זה אני מאוד ממליץ לדאוג למספיק נקודות חשמל במקומות מרכזיים (אצלי זה בסלון ובמשרד) ובמקומות בהם את יודעים שבהם אתם רוצים למקם מוצרי מסוימים הדורשים חיבור לחשמל (כמו רמקול של גוגל בתקרה, עמדה למסך של גוגל וכדומה).

7. צינורות - ממליץ להעביר צינורות מארון התקשורת לרמקולים ולמצלמות אבטחה במידה ותרצו לעשות.


אקלים (מיזוג ומים)

בקר שליטה במיזוג סנסיבו

8. נקודות חשמל - מומלץ לדאוג לנקודת חשמל סמוכה למזגן לטובת מיקום של בקר חכם לשליטה במזגן דוגמת Sensibo.

9. חימום מים - עבור דוד שמש אין הכנות מיוחדות פרט להתקנת מתג החכם כלשהו דוגמת Switcher.

מתג דוד של סוויצ'ר










מה המוצרים והשירותים שבהם אני משתמש בבית שלי?

1. בסיס הבית החכם:

א. רכזת/האב - Smartthings, פלטפורמה אשר מאגדת את כל מוצרי הבית החכם שלי במקום אחד. אפליקציה נוחה, אינטואיטיבית המאפשרת הרבה אפשרויות לאוטומציות ורוטינות בעזרת חיבור חיישנים (ללא הרכזת לא ניתן לחבר חיישנים).

ב. עוזרת קולית - Google assistant, העוזרות הקולית מובנית ברמקול (גוגל נסט מיני/האב) אשר מאפשר לך לשלוט בעזרתו על כל מוצרי הבית החכם שלכם בצורה קולית. העוזרת הקולית של Google הכי אינטליגנטית שיש היום בשוק, מבינה משפטים יחסית מורכבים ומאפשר להתחבר לאפליקציות צד שימושיות (Google Keep, Google photos). אצלי אני מוסיף מוצרי לרשימת הקניות בGoogle Keep ומציג את התמונות באלבומים שלי מGoogle Photos על המסכים החכמים של גוגל. כמו כן, מאפשרת שליטה על כל מוצרי Smartthings בצורה קולית בעזרת חיבור ישיר לאפליקציה.

חשוב לציין, יש לי גם מספר רמקולים (אקו דוט) ומסכים חכמים (אקו שואו 5) של Amazon alexa אשר בהם אני משתמש לפונקציות אחרות בבית החכם. גם היא עוזרת קולית מצוינת ואף במובנים מסוימים יותר טובה מגוגל אבל בגדול מחוויית השימוש האישית שלי, גוגל הוא הפייבוריט.



2. חיישנים: א. חיישני תנועה - ממליץ על Aqara, רק בגלל שמגיע עם רגלית שמאפשרת מיקום נוח יותר של החיישן. מתחבר לSmartthings עם DH.

ג. חיישני דלת/חלון - ממליץ על Xiaomi. הכי זולים, אמינים ובעלי זמן סוללה ארוך. מתחבר לSmartthings עם DH.

ד. חיישני רטיבות - ממליץ על Aqara, ניתן לחבר אליהם בקלות כבלים מוליכים ארוכים יותר לזיהוי הצפות, נזילות וכדומה. מתחבר לSmartthings עם DH.

ה. חיישני עשן - ממליץ גלאי העשן של Xiaomi. הם אלגנטים, אמינים, בעלי זמן סוללה ארוך, נתלים בקלות על הקיר ובעלת ווליום אזעקה גבוה מאוד. מתחבר לSmartthings עם DH.

ו. חיישני טמפרטורה - ממליץ על חיישן הטמפרטורה של Xiaomi. מאפשר ניטור טמפרטורה ולחות במקומות רלוונטים. למשל זיהוי לחות באמבטיה לטובת הפעלה או כיבוי של וונטה לאיוורור או הדלקה/כיבוי של מזגן בחדר מסוים כתלות בטמפ' החדר. מתחבר לSmartthings עם DH.

ז. חיישני רטט/תזוזה - חיישן שמתריע כאשר הוא זז במרחב. למשל ניתן לשים את החיישן במגירה מסוימת ולקבל התראות מתי שהיא נפתחת/נסגרת. ממליץ על חיישן של Aqara. מתחבר לSmartthings עם DH.

ח. מתגי מדבקה - מתג אלחוטי. מאפשר לשלוט על מוצרים חכמים (נורות חכמות, טלוויזיות חכמות וכדומה) בלחיצת כפתור. אני ממליץ על Xiaomi, זול ועושה את העבודה. מתחבר לSmartthings עם DH.



מתג מדבקה שיאומי

3. תאורה:

א. נורות חכמות - בחדרים בהם לא נדרשת שליטה מקומית אלא הדלקה וכיבוי באמצעות חיישן תנועה. אצלי יש נורות איקאה (נקראות TRÅDFRI) - מבוסס זיגבי, זמן תגובה מהיר ומתחבר ישירות לSmartthings ולעוזרות הקוליות. בנוסף, יש את הנורות של חברת Yeelight (מגוון רחב יותר של גופי תאורה, נורות וצבעים) אך הן עובדות על בסיס ויפיי מנסיוני עובדות פחות מהר לעומת נורות זיגבי.

ב. מתגים/מודולים חכמים - ממליץ להשתמש במודולים מכיוון שהם נסתרים ויושבים מאחורי המתג. כפי שציינתי לאורך כל המדריך, אני מעדיף לעבוד עם זיגבי ולכן ממליץ על מודול זיגבי כלשהו שיתחבר לSmartthings - לדוגמא מודול של זמיסמארט. מודול וייפיי מומלץ בעיניי שמתחבר בקלות לעוזרות הקוליות וישירות לSmartthings הוא מודול Shelly - לדוגמא שלי 1.

ג. שקע חכם - יתאים לאהילים, מאוורר ולמעשה יתאים לכל מוצר שמתחיל לעבוד ישר שמחברים אותו לחשמל. לי יש שקע חכם זיגבי של שיאומי (למוצרים עם כבל דו-פיני כמו מנורת לילה), למוצרים עם חיבור תלת פיני אני משתמש בשקע חכם זיגבי של טויה. שניהם בנוסף לתפקידם משמשים כרפיטרים ומאפשרים להרחיב את טווח קליטת הזיגבי בבית.

שקע חכם של שיאומי

4. מדיה:

א. שירותי מדיה - אני אוהב שיש מגוון רחב של תכנים. את כולם אני מרכז ב-4 אפליקציות - amazon prime, Netflix, Spotify ו-Plex (שרת מדיה מאפשר תצוגה אינטראקטיבית של כל הסרטים שעל המחשבים השונים בבית). כל השירותים הנ"ל תומכים בתרגום לעברית, תכנים באיכות צפייה 4K, מגוון רחב של תכנים ואפשרות להשתמש מכל מכשיר (סטרימר, פלאפון, לפטופ, טלוויזיה חכמה). בנוסף השירותים הנ"ל ניתנים לשליטה ע"י העוזרות הקוליות של גוגל ואמאזון.

ב. סטרימר (לטלוויזיות ישנות שאינן חכמות) - Xiaomi Mi box ללא ספק הוא המוצלח ביותר במדד העלות-תועלת. Google Chromecast החדש גם הוא מצוין. שניהם כמובן ניתנים לשליטה באמצעות העוזרות הקוליות של גוגל.

ג. טלוויזיה חכמה - אישית ממליץ על טלוויזיות Qled של Samsung, גם מתחבר ישירות לרכזת Smartthings ולעוזרות הקוליות וגם חווית צפייה מעולה.

ד. בקר שליטה (לטלוויזיות ישנות שאינן חכמות) – Broadlink pro מאפשר שליטה על שלט הטלוויזיה דרך אפליקציה ודרך שליטה קולית. המוצר מאפשר שליטה על מכשירים נוספים שגם כן פועלים על שלט IR (מזגן, מאוורר, מאוורר תקרה, ממיר).


5. לגינה:

א. מערכת השקיה - Rachio נוחה, אמינה, מתחברת ישירות לSmartthings וגורמת לך לשכוח מקיומה.

ב. חיישן הצפה - בינתיים זיהה לי בחורף אחד סתימה בביוב ועלייה של מפלס המים, ממליץ על חיישן הרטיבות של Aqara. קחו בחשבון שנדרש חיבור של חוטים מוליכים לחיישן (התהליך פשוט אך מצריך עבודה טכנית) ולשים בתוך קופסת ביקורת קטנה אם ממקמים באוויר הפתוח.


6. אקלים:

א. דוד - אני ממליץ על מתג דוד חכם Switcher - נוח, אמין, מכיל את כל הפונקציות הנדרשות (טיימר, כיבוי אוטומטי, הדלקה מתוזמנת וכדומה), אלגנטי ומתחבר לאלכסה (ולSmartthings בעזרת מתג וירטואלי). החיסרון היחיד שאינו מתחבר באופן מלא לSmartthings (לי אישית אינו מפריע אבל מי שרוצה שליטה מלאה מרכזת הבית החכם אז המוצר לא בשבילכם).

ב. מזגנים - הכי מומלץ מבחינתי זה Sensibo. נוח, אמין ומתחבר לSmartthings ישירות. ממליץ עליו מכיוון שמאפשר חיווי חוזר (גם אם מדליקים ומכבים מהשלט האפליקציה קולטת את זה ומשנה את המצב של המזגן בהתאם). אופציה נוספת היא הBroadlink pro והאב של חברת Switchbot שגם בהם אני משתמש בחדרים אחרים בבית.


ג. מאווררים - Broadlink pro מאפשר שליטה על שלט הטלוויזיה דרך אפליקציה ודרך שליטה קולית. אצלי אני שולט בעזרתו על מאוורר עומד של חברת Star וגם על מאוורר תקרה של Smartwings. אופציה נוספת היא BOND המאפשר שליטה על מאוררי תקרה ותריסי somfy.


ד. מטהר אוויר - אחרי שימוש של יותר משנה אני באמת ממליץ על מטהר האוויר של שיאומי, הוא מנטר את רמות החלקיקים בחדר ומפעיל שאיבה דרך פילטר לניקוי האוויר מאבק, ריחות, חיידקים וכדומה. מתחבר לעוזרות הקוליות ולSmartthings (באמצעות מתג וירטואלי עם אלכסה).


7. אבטחה

א. מצלמה חכמה - Arlo, אמנם מאוד יקרים אך המצלמות מצוינות ומתחברות ישירות לגוגל, אלכסה וSmartthings. ניתן לרכוש יחידות אלחוטיות, עמידות לתנאי חוץ, ראיית לילה בצבע, צילום לשמירה מקומית . אם רוצים משהו יותר זול אך עדיין מצוין, ממליץ על המצלמות של WYZE.


8. מוצרי בית

א. שואב רובוטי - אני אישית ממליץ על סדרת Roborock של שיאומי. הוא עושה עבודה מצוינת, מזהה עצמים במרחב, מאפשר לבחור אזורי ניקוי ומעוצב יפה. מכיל גם אופציה של שטיפה. מתחבר לעוזרות הקוליות ישירות וגם לSmartthings (בעזרת מתג וירטואלי עם אלכסה).


ב. דיפיוזר - מפיץ ריח הנשלט ע"י העוזרות הקוליות וSmartthings (בעזרת מתג וירטואלי עם אלכסה). אני אישית עם דיפיוזר פשוט שמתחבר לאלכסה ומרוצה בסה"כ.




9. ווילונות ותריסים

א. תריס חשמלי - אני אישית ללא תריסים חשמליים בבית, אבל מההמלצות שאני קורא ברשת המוצר המומלץ ביותר הוא מתג תריס תוצרת FIBARO הנקרא גם FIBARO Roller Shutter. מודול נוסף זול יותר הינו Shelly 2.5.


ב. וילון גלילה חכם - וילונות גלילה הכוונה וילונות אשר נפתחים ונסגרים עם חוט גלילה או מוט מסתובב. אם יש וילון קיים שרוצים למצוא לו פיתרון, אני ממליץ על Soma shades, הוא אלחוטי, מתחבר לעוזרות הקוליות וSmartthings - לביקורת המלאה. אם רוצים לחסוך ישנו את רובוט הוילון של Tuya שיכול לעשות את העבודה הזאת.

וילון האפלה חכם של איקאה

ג. וילון האפלה חכם - אני אישית ממליץ על הוילון של איקאה. הוא מגיע כיחידה אחת בגדלים משתנים, לא יקר מאוד, מתחבר בקלות לעוזרות הקוליות וSmartthings, אלחוטי ועובד מצוין.


ד. וילון מסילה או וילון מוט חכם - מוצר מומלץ שנותן מענה לוילונות כאלה הינו Switchbot ודומיו. מדובר ברובוט שנתלה על המוט או המסילה ודוחף את הוילון עליה. אני אישית ממליץ על Switchbot משום שהוא מתחבר ישירות לSmartthings ולעוזרות הקוליות ומאפשר חיבור למוצרי סוויצ'בוט אחרים דוגמת הלחצן הפיזי שלהם (מוצרי סוויצ'בוט דורשים האב משלהם על מנת שיוכלו להתחבר לבית החכם).


ה. תריסי סומפי - המון אנשים שואלים אותי על פתרון לתריסים הנ"ל והכי מומלץ ששמעתי עליו הוא BOND אשר שולט עליהם בצורה מצוינת, עם תג מחיר קצת יקר.



זה היה מדריך בסיסי על רגל אחת למשתמש המתחיל בSmartthings. אם תרצו לקבל הצעת מחיר לבניית בית חכם או עוד פרטים וסיוע אל תהססו לפנות אלינו – דברו עם נציג.

בקרו אותנו בפייסבוק - https://bit.ly/omrishouse



תודה לשי דותן על העזרה עם חלק מהתוכן שנמצא במדריך!


הצצה קטנה, ככה נראה הבית החכם שלי:




15,652 צפיות0 תגובות
bottom of page